טיפול שורש בהריון

באופן עקרוני, ההמלצה היא להימנע מכל הליך רפואי שאינו דחוף במהלך הריון. הסיבות לכך כוללות שינויים פיזיים והורמונליים מרחיקי לכת, ירידה בפעילות המערכת החיסונית, רגישות יתרה הן פיזית והן רגשית וריבוי כלי דם בגוף האישה בתקופה זו. בנוסף, החשש משימוש בחומרים העשויים לפגוע בעובר, לזרז לידה או לגרום לשינויים לא רצויים במהלך ההריון מהווה שיקול משמעותי. עם זאת, כאשר מדובר על הליך דחוף ניתן בהחלט לעבור אותו תוך לקיחה בחשבון את צרכיה הייחודיים של האם בתקופה זו. האם טיפול שורש הוא הליך דחוף? האם אפשר לעבור אותו בהריון?

האם מומלץ לדחות טיפול שורש עד לתום ההריון?

טיפול שורש נחשב במרבית המקרים לטיפול דחוף שלא מומלץ לדחות. דחייה של טיפול שורש עשויה להוביל לכאב ואי נוחות, התפשטות הדלקת והרס השן לצד בעיות חניכיים באזור וחשש מסיכון שיניים סמוכות. בנוסף, מכיוון שהיגיינה דנטלית ירודה עלולה לאפשר חדירת זיהום למחזור הדם, עלייה בחום הגוף ובמקרים מסוימים אך לתרום ללידה מוקדמת ומשקל ילוד נמוך מומלץ שלא להזניח את הטיפול ובכל זאת לשקול לעבור אותו במהלך ההריון.

האם אפשר לעשות צילומי שיניים בהריון?

אחד החששות הגדולים ביותר של נשים בהריון הוא צילומי רנטגן. נהוג שלא לבצע צילומים בשליש הראשון אך במקרי חירום ניתן לעשות זאת תוך מיגון מוקפד של הבטן ההריונית. כאשר אלו נעשים בצורה המותאמת לנשים הרות תוך כיסוי הבטן במגן מפני קרינה הסיכון נמוך ביותר. בשליש השני והשלישי ניתן לעבור צילומי שיניים עם אמצעי המיגון הסטנדרטיים.

האם הרדמה לצורך טיפול שורש בטוחה בהריון?

טיפולי שורש נעשים תחת הרדמה מקומית בזריקה. החומר הנפוץ בשימוש הוא אפינפרין (לידוקאין למשל) שנמצא כי אינו עובר מן האם לעובר וניתן להשתמש בו במהלך טיפולי שיניים ללא חשש.

האם אפשר לקחת אנטיביוטיקה בהריון? משככי כאבים?

בדרך כלל נהוג לקחת אנטיביוטיקה לאחר טיפול שורש כדי להפחית את הסיכון לזיהום. ישנן תרופות אנטיביוטיות המתאימות לנשים הרות, רופא השיניים ימליץ על האפשרויות הקיימות, ניתן ורצוי להתייעץ גם עם רופא מעקב ההריון כדי להתאים הן את סוג התרופה והן את המינון. משככי כאבים לאחר הטיפול לרוב נחוצים כדי למזער אי נוחות לאם. חשוב לזכור שכאב מפעיל לחץ על העובר כך שלהימנע ממשכי כאבים אינו מצב רצוי כאשר האם סובלת מכאב. כמו עם אנטיביוטיקה, ישנם משככי כאבים בטוחים לשימוש בזמן הריון עליהם רופא השיניים ימליץ וגם כאן, רצוי להתייעץ עם רופא מעקב ההריון בנוגע למינון.

מהו העיתוי הנכון לביצוע טיפול שורש בהריון?

אלא אם מדובר במקרה חירום שאינו סובל דיחוי כלל (כאבים חזקים, דלקת חמורה, הרס נרחב לשן וכד'), העיתוי הטוב ביותר לביצוע טיפול שורש הוא השלישי השני להריון. בזמן זה מקובל להניח שהתפתחות העובר מושפעת פחות מגורמים חיצוניים, האם מרגישה טוב יותר לאחר תום תופעות תחילת ההריון והיא עדיין לא הגיעה לשליש השלישי בו חווים קושי בשכיבה בתנוחה אחת לאורך זמן.

מה לגבי טיפולי המשך?

לאחר ביצוע טיפול השורש, ייתכן שהרופא ימליץ על הנחת כתר. זו נעשית ללא צורך בהרדמה במרבית המקרים. כמו כן, בין אם עוברים טיפול שורש או לא, מומלץ לנשים בהריון להקפיד על ניקוי שיניים על ידי שיננית כדי לשמור על רמת היגיינה דנטלית גבוהה בזמן זה. שמירה על שיניים בריאות בתקופת ההריון תעזור למזער את הסיכוי להתפתחות דלקת חניכיים, אובדן שיניים, חורים בשן ואת הצורך בביצוע טיפולים מורכבים בהמשך.